Specialfritidstilbud

Specialfritidstilbud på Bødkergården

Alle børn oplever, at der er noget de er gode til

og alle børn har brug for at spejle sig i andre børn

Fritidstilbuddet er for børn, som går i skole andet sted og som har brug for et specialpædagogisk fritidstilbud.

Dette er grundlaget for Bødkergårdens arbejde med handicappede børn – eller børn med specielle behov. Vi vil netop gerne lære alle vores børn, at der er noget de er gode til og ikke kun fokusere på en evt. medfødt begrænsning. Derfor er børn med specielle behov integrerede i de forskellige afdelinger. Samtidigt vil vi på Bødkergården til enhver tid arbejde for at alle børn med specielle behov får netop deres individuelle behov opfyldt. Derfor har vi et højt fagligt kvalificeret personale, der har stor erfaring i:

• at beskrive det enkelte barns behov for ekstra hjælp og stimulation
  • at opstille en handleplan, som varetager hele barnets udvikling med bl.a. udgangspunkt i Bødkergårdens målsætning og Læreplaner
  • at samarbejde med forældre om, hvordan vi sammen kan skabe en hverdag, som bedst tilgodeser lige deres barns udvikling
  • at tilrettelægge en hverdag, som sørger for at børnene får mulighed for at spejle sig i hinanden når de leger, spiser, går til svømning, går til ridning, synger, er med i stalden, er på skovture mm.

Som forældre til et barn i Bødkergårdens specialgruppe er der mulighed for at deltage i forældremøder, Julestue, Dyrskue, Forårsudstilling, Zoo-tur mm.

Derudover arrangeres der efter behov kurser (f.eks. Tegn-til-Tale) og foredrag.